W przypadku wyrządzenia przez pracownika uszczerbku w majątku pracodawcy, w momencie gdy zostaną spełnione niezbędne warunki, pracownik może zostać pociągnięty do ogólnej odpowiedzialności materialnej. Sytuacja taka wystąpi, gdy szkoda powstanie wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków przez pracownika. Będzie on odpowiadał tylko za normalne następstwa swojego działania lub zaniechania.
Zasady ogólne odpowiedzialności materialnej pracowników za szkodę wyrządzoną pracodawcy zostały uregulowane w art. 114-122 Kodeksu Pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277).
Pierwszym elementem koniecznym do przypisania zatrudnionemu odpowiedzialności jest wystąpienie szkody. Powinna bowiem zaistnieć strata materialna w mieniu pracodawcy, która musi pozostawać w bezpośrednim związku z działaniem lub zaniechaniem zatrudnionego. Odpowiedzialność pracownika mieści się w granicach rzeczywiście poniesionej straty i ponosi on konsekwencje jedynie za normalne następstwa swojego zachowania. Stratą rzeczywistą jest realny uszczerbek w mieniu pracodawcy. Umniejszenie majątku musi powstać wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków przez zatrudnionego. Co do zasady, wartość wyrządzonej szkody ustala się według cen z chwili ustalania odszkodowania, a nie według tych, które występowały w chwili wyrządzenia szkody.